آموزش گام به گام و تصویری HTML قسمت هجدهم (ایران گستر)
نوشته شده توسط : فاطمه فیصلی

HTML

ایران گستر در صدد آن است تا با آموزش های تصویری خود, شما را با به روز ترین زبان های برنامه نویسی آشنا کند تا با یادگیری آنها بتوانبد وارد بازار کار شوید و کسب و کار خود را رونق بخشید. از این پس آموزش های HTML مارا دنبال کنید.

 

 

[caption id="attachment_3063" align="aligncenter" width="255"]HTML HTML[/caption]

 

طرح کلی صفحات HTML

صفحات وب مانند صفحات روزنامه ها و مجلات، محتوای خود را در ستون ها و طرح های خاصی نمایش می دهند. با معرفی HTML5 مبحث semantics وارد دنیای طراحی وب شد و حالا عناصری را داریم که semantic هستند.(ایران گستر)

semantic در لغت به معنی «معنایی» است و وقتی می گوییم عناصرِ semantic، منظورمان عناصری است که در HTML5 دیگر تنها یک عنصر نیستند، بلکه برای موتورهای جست و جو معنی خاصی دارند.(ایران گستر)

عناصر semantic ای که برای تعریف قسمت های مختلف یک صفحه استفاده می شوند از این قرار اند:(ایران گستر)

  • <header> مسئول تعریف قسمت header در سایت ها است
  • <nav> مسئول تعریف منوی سایت ها (نوار navigation) است
  • <section> مسئول تعریف یک قسمت در سایت ما است
  • <article> مسئول تعریف قسمتی مستقل است که دارای مقاله ای از سایت ما است
  • <aside> مسئول تعریف قسمت کناری و جانبی سایت است
  • <footer> مسئول تعریف قسمت footer در سایت ها است
  • <details> مسئول تعریف جزئیات بیشتر در صفحات وب است
  • <summary> مسئول تعریف یک heading برای عنصر <details> است.(ایران گستر)

برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید:(ایران گستر)

طرح کلی HTML5

طرح کلی HTML5

این نوع طرح، تنها طرحی نیست که شما می توانید برای سایت خود انتخاب کنید بلکه طرح های بسیار زیادی وجود دارد اما ما می خواهیم در این قسمت در مورد این طرح صحبت کنیم چرا که یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین طرح ها برای صفحات HTML است.(ایران گستر)

برای ایجاد این نوع طرح چند ستونه 5 روش اصلی وجود دارد:(ایران گستر)

  • استفاده از جداول HTML (این مورد منسوخ شده است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.
  • استفاده از خاصیت float در CSS
  • استفاده از flexbox در CSS
  • استفاده از framework های زبان CSS
  • استفاده از grid ها در CSS (ایران گستر)

 

جداول HTML

در سال های قبل (بسیار قبل تر از معرفی HTML5) طراحان مجبور بودند برای طراحی سایت های چند ستونه (طرح موجود در تصویر بالا) از <table> یا همان جدول ها در HTML استفاده کنند. واضح است که جدول ها برای شکل دهی به صفحات وب ساخته نشده اند بلکه برای نمایش داده های خاص که نیاز به جدول دارند می باشند.(ایران گستر)

استفاده از <table> برای شکل دادن به صفحات وب تان کاری بسیار طاقت فرسا و غیر استاندارد است که کاملا منسوخ شده و هیچ انسان عاقلی دیگر از آن استفاده نمی کند.(ایران گستر)

 

فریم ورک های CSS

استفاده از framework های زبان CSS نیز یکی دیگر از این گزینه ها است اما از آنجا که نمی توان یک framework کامل CSS را در این مقاله توضیح داد، به صورت خلاصه از کنار آن عبور می کنیم چرا که شما می توانید با جست و جو در اینترنت در مورد فریم ورک های CSS اطلاعات بیشتری کسب کنید. اما به طور خلاصه چند مورد از این فریم ورک ها را به شما معرفی می کنیم.(ایران گستر)

 

فریم ورک Bulma

[caption id="attachment_77302" align="aligncenter" width="750"]Bulma CSS Framework Bulma CSS Framework[/caption]

فریم ورک Bulma یکی از محبوب ترین فریم ورک های CSS است که قبلا با نام Scotch شناخته میشد. از مزیت های اصلی این فریم ورک این است که از CSS خالص تشکیل شده است و هیچ کد جاوا اسکریپتی ندارد؛ بنابراین تنها باید یک فایل css را درون پروژه ی خود import کنید و نیازی به فایل های js نیست.(ایران گستر)

همچنین این فریم ورک بر اساس Flexbox طراحی شده است و بر پایه ی Sass می باشد بنابراین تنها از کدهایی استفاده خواهید کرد که به آن ها نیاز داشته باشید. طراحی با این فریم ورک کاملا واکنش گرا (responsive) بوده و اولویت خود را بر گوشی های موبایل قرار داده است.(ایران گستر)

 

فریم ورک Bootstrap

[caption id="attachment_77313" align="aligncenter" width="750"]Bootstrap Framework Bootstrap Framework[/caption]

فکر نمی کنم Bootstrap نیاز به معرفی داشته باشد! Bootstrap یکی از بزرگترین فریم ورک های CSS در دنیا می باشد که تا امروز به نسخه ی چهارم خود رسیده است. این فریم ورک، فریم ورک پیش فرض اکثر توسعه دهندگان وب است و بر اساس SASS و LESS ساخته شده است. می توان به صورت خلاصه گفت که Bootstrap بزرگترین فریم ورک CSS محسوب می شود.(ایران گستر)

فریم ورک های بسیار دیگری نیز وجود دارد اما ما نمی توانیم تمام آن ها را بررسی کنیم. این دو مورد از موارد مشهور در کنار فریم ورک Foundation هستند.(ایران گستر)

 

استفاده از خاصیت float در CSS

استفاده از خصوصیت float برای نظم دهی به صفحات وب و طراحی چند ستونه از شایع ترین روش های طراحی است. از مزیت های کار با float این است که یادگیری آن بسیار آسان است؛ تنها کافی است با خصوصیت های float و clear آشنا باشید. اما نکته ی منفی آن اینجاست که عناصر float وابسته به document flow (جریان عناصر در سند HTML) هستند که از انعطاف پذیری CSS کم می کند.(ایران گستر)

به مثال زیر توجه کنید:(ایران گستر)

مشاهده ی خروجی در JSBin

در مثال بالا یک صفحه ی وب را به صورت ساده طراحی کرده ایم که از عناصر semantic در HTML5 استفاده کرده است.(ایران گستر)

 

استفاده از Flexbox

قابلیت Flexbox نسبتا از قابلیت های جدید در CSS3 است. این قابلیت سعی می کند صفحات را طوری تنظیم کند که با تغییر سایز مرورگر کاربر و دستگاه های مختلف، صفحه به هم نریزد بلکه مناسب با آن سایز نمایش داده شود. در دوره ی CSS در این مورد صحبت خواهیم کرد.(ایران گستر)

به مثال زیر توجه کنید:

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

استفاده از Grid View

ماژول Grid در CSS به شما اجازه می دهد تا طرحی داشته باشید که بر اساس یک Grid (به معنی «شبکه توری» یا «مشبک») باشد. به تصویر زیر نگاه کنید:(ایران گستر)

[caption id="attachment_77281" align="aligncenter" width="1944"]تفاوت صفحات طراحی شده با CSS Grid تفاوت صفحات طراحی شده با CSS Grid[/caption]

در این تصویر دو صفحه ی وب را می بینید. صفحه ی سمت راست بر اساس Grid طراحی شده است و همانطور که گفتیم Grid به شکل یک شبکه ی توری مانند است و خانه هایی را که می بینید، شکل می دهد. حالا می توانید عناصر خود را با دقت فراوان داخل این خانه ها قرار دهید. اگر از Grid استفاده کنید دیگر نیازی به استفاده از float و مدیریت فضای پیشرفته نخواهید داشت.(ایران گستر)

نکته: خصوصیت Grid که به صورت پیش فرض در CSS وجود دارد در مرورگر Internet Explorer 15 و قبل تر کار نمی کند اما Grid هایی وجود دارند که توسط توسعه دهندگان به عنوان کدهای جداگانه ساخته شده اند. شما می توانید با دانلود کردن این نوع Grid ها از آن ها در هر مرورگری استفاده کنید.(ایران گستر)





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: